Seznam vs. Google – Novodobý souboj Davida a Goliáše

Seznam a Google. Dva vyhledavače svádějící dlouhodobý boj o prvenství mezi uživateli internetu v České republice. Některé internetové magazíny tento souboj přirovnali k tomu bájnému Davida s Goliášem. Česká firma proti celosvětovému gigantovi.

 

Popravdě, i když to hezky zní a dobře vypadá v titulku článku, bych tento boj připodobnila spíše ke hře kočky s myší. Google má oproti Seznamu jednu obrovskou výhodu. Na jeho straně stojí čas a ten mu hraje (a do budoucna i nadále bude hrát) do karet.

Stupně vítězů. Komu ale teď vlastně patří ten nejvyšší?

O tomto souboji slýcháme často. Který z vyhledávačů je ale momentálně tím nejčastěji používaným? V které části té bitvy se vlastně nacházíme?

Odpověď na tuto otázku je velice zapeklitá a nejednoznačná. Dalo by se totiž říct, že to pořádně nevědí ani Seznam s Googlem.

Po zveřejnění oficiálních statistik internetového Toplistu na začátku letošního roku totiž obě dvě firmy vydaly mediální prohlášení, že právě ta ona společnost je nejpoužívanějším vyhledávačem v České republice.

Dvojí pohled na věc.

Pravda je taková, pokud se na celý problém podíváte skutečně objektivně, že jak Google, tak Seznam k tomu měly své důvody. Statistika, ze které vycházely, byla poněkud zavádějící. Nestálo v ní totiž jednoznačně, že Seznam dosáhl XX% a Google YY%.

Čísla ukazovala procentní podíly jednotlivých vyhledavačů vedoucí po kliknutí na výsledky na české stránky. Pro normálního člověka, jenž se o danou problematiku nezajímá do hloubky, to může být dosti matoucí. Ukažme si proto na malém příkladu, co se tím vlastně myslí.

Řekněme, že jako běžný uživatel internet použiji k vyhledávání pojmu stránku Seznam.cz. Zobrazí se mi výsledky a já po jejich krátkém projití kliknu na ten či onen. Tím jsem zvýšila Seznamu jeho podíl. To samé by se stalo, kdybych použila Google.cz, pouze s tou změnou, že to malé procento, které jeden klik představuje, by se připsalo na jeho účet.

Až sem je to naprosto snadné a logické. I čísla v tomto ohledu hovoří jasně:

Seznam.cz – 39,20 *

Google.cz – 33,12% *

Ale jak všichni dobře víme a je nám to tak často připomínáno, Google je světový gigant. Proto má vyhledavače takřka ve všech zemích. Řeč teď bude konkrétně o Google.sk a Google.com. Pokud se uživatel po použití těchto stránek dostane kliknutím na odkaz na český web, tak se jim opět započítá zmíněné procento do celkového výsledku. Počet kliků ze zmíněného Google.sk znamená denně pro české stránky 10,87%. Z Google.com pak 5,80 %. *

*údaje jsou za období 24. 9. – 3. 10. 2011, tedy aktuálnější než původní statistika TopListu

Pokud zůstaneme pouze u Seznam.cz a Google.cz, tak má Seznam stále navrch. Když bychom ale Googlu přičetli i kliknutí z Google.sk a Google.com, tak by se miska vah přehoupla v jeho prospěch.

Ať už je to tak či onak, jedno se musí nechat beze sporu: Google odvedl pořádný kus práce a za velmi krátkou dobu stáhl náskok Seznamu na dosud nejnižší rozdíl. Může za to několik jeho kroků, které si v následujících článcích rozebereme dopodrobna, hezky pod lupou.

 

Můj názor

Pro mě je Seznam stále jedničkou na českém trhu. Sám Google své mediální prohlášení z 11. 1. 2011 o vedoucím postavení později poupravil. Seznam totiž zcela po právu na jejich tiskovou zprávu oponoval tím, že on se vždy soustředil na výhradně český trh, a tudíž by se Googlu neměly připočítávat procenta z jeho zahraničních serverů. Toho se držím i já ve svém názoru. Jak víme, Google je celosvětový gigant, tak přece nemusíme snižovat naše nároky na něj. Ba naopak, mějme je vysoké. Jen ať se nám předvede v celé své síle.

Jitka Ládrová

Mé jméno je Jitka Ládrová. Je mi 20 let a studuju na ekonomické fakultě Technické univerzitě v Liberci obor Manažerská informatika. Číst dále